مسیر موفقیت

این وبلاگ شامل مطالب مشاوره ای کانال مسیر موفقیت می باشد

مسیر موفقیت

این وبلاگ شامل مطالب مشاوره ای کانال مسیر موفقیت می باشد

مهندس محمد بان
مشاور تحصیلی و انگیزشی

نحوه پیمایش دفترچه آزمون و استراتژی آن را یاد بگیرید

چهارشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۱:۲۴ ب.ظ

چقدر به نحوه پیمایش دفترچه آزمون فکر کرده‌اید؟ پس از دردست‌گرفتن دفترچه سؤال‌ها چه کار می‌کنید؟ از کدام درس شروع می‌کنید؟ کدام درس را برای آخر می‌گذارید؟ نحوه پیمایش دفترچه آزمون نقشی مهم در رتبه‌ی کنکور شما دارد. شما باید برای آزمون‌دادن استراتژی داشته باشید. باید از همین حالا بدانید با چه رویکردی خودتان را برای آزمون آماده کنید. در این مطلب ما نحوه پیمایش دفترچه آزمون و درواقع استراتژی آزمون‌دادن را برای شما شرح خواهیم داد. به شما خواهیم گفت در جلسه‌ی آزمون باید چه کارهایی را انجام دهید؛ مهم‌تر از همه، چه کارهایی را نباید اصلاً انجام دهید.

استراتژی شما رتبه‌تان را تعیین می‌کند

همان‌طور که گفتیم، استراتژی و نحوه پیمایش دفترچه آزمون یکی از ابزار موفقیت شماست. پیش از آن بد نیست کمی به عقب بازگردیم و از نیازمندی‌های حضور در جلسه‌ی آزمون شروع کنیم.

نیازمندی اول: اعتمادبه‌نفس واقعی و مثبت

شما باید بیش از هر چیز اعتماد به نفس واقعی و مثبت را در خودتان ایجاد کنید. این ویژگی فقط با تمرین ایجاد می‌شود. طبعاً شما می‌توانید اعتمادبه‌نفس را به‌صورت کاذب در خودتان ایجاد کنید، اما باید حواس‌تان باشد که این کار بسیار مخرب است. شما برای به‌دست‌آوردن اعتمادبه‌نفس باید به دو چیز دست یابید:

  • دانش
  • مهارت

نقش مهارت آزمون‌دادن بسیار زیاد است. شما بدون داشتن مهارت در آزمون به‌هیچ وجه موفق نخواهید شد. طبعاً اعتمادبه‌نفس رسیدن به موفقیت را هم نخواهید داشت. برای کسب اعتمادبه‌نفس واقعی و مثبت باید بتوانید آن را به‌صورت عینی تجربه کنید. باید در زندگی شما جنبه‌ی ملموس و عملی پیدا کند. برای عینی‌کردن اعتمادبه‌نفس دو راهکار عملی خوب پیش روی شماست:

  • آزمون‌های آزمایشی
  • کوییزهای هفتگی

شما باید بتوانید در آزمون‌های آزمایشی، رتبه‌های بسیار خوب به دست آورید؛ همچنین باید عملکرد بسیار خوبی در کوییزهای هفتگی داشته باشید.

نیازمندی دوم: تمرکز سر جلسه

شاید در آزمون‌های قبلی برای‌تان پیش آمده باشد که تمرکزتان را از دست بدهید. این روند در میان داوطلبان معمول است: میان آٰرزوها و آینده از طرفی و فرصت‌های ازدست‌رفته در گذشته در رفت‌وآمدند. کافی است چند تست را خوب پاسخ دهید، به دنیای آرزوهای‌تان پرتاب می‌شوید؛ با ناتوانی در زدن چند تست، افسوس فرصت‌های گذشته به میان می‌آید. داشتن استراتژی و دانستن نحوه پیمایش دفترچه آزمون کمک می‌کند تمرکزتان را حفظ کنید.

این دو مورد پیش‌نیازهای اجرای موفق پیمایش دفترچه آزمون و موفقیت در کنکور است. حال برویم به‌سراغ پرسش اصلی: نحوه پیمایش دفترچه آزمون چگونه است؟

نحوه پیمایش دفترچه آزمون

برای بهترین عملکرد در جلسه‌ی آزمون باید برای نحوه پیمایش دفترچه آزمون استراتژی داشته باشید. این استراتژی به شما کمک می‌کند بتوانید زمان و اضطراب‌تان را هم مدیریت کنید. استراتژی‌ای که برای پیمایش دفترچه آزمون انتخاب می‌کنید مختص به شماست؛ هیچ راهکار کلی وجود ندارد، اما باید این اصول را در نظر بگیرید:

تشخیص راهکار تست در ۲۰ ثانیه

برای پیاده‌کردن استراتژی‌تان در جلسه‌ی آزمون باید این توان را به دست آورید؛ باید بتوانید در فاصله‌ی ۱۰ تا ۲۰ ثانیه راهکار تست را پیدا کنید. برای این کار باید بتوانید کلیدواژه‌های هر تست را فوراً تشخیص دهید و راهکارها را به‌صورت دسته‌بندی‌شده به ذهن‌تان بیاورید. این کار فقط با تمرین و تست‌زنی و آزمون‌دادن به دست می‌آید.

اجرای تکنیک نقطه، دایره و ضربدر

گفتیم شما برای تشخیص راهکار تست و تعیین‌تکلیف با هر تست فقط ۲۰ ثانیه وقت دارید. این توانایی پیش‌نیاز اجرای تکنیک نقطه، دایره و ضربدر است. تکینک نقطه، دایره و ضربدر به‌این صورت است:

  • در ۲۰ ثانیه و با توجه به کلیدواژه‌ی تست پیش‌بینی می‌کنید که می‌توانید تست را نهایتاً تا دو دقیقه پاسخ دهید. در این حالت مشغول می‌شوید، تست را حل می‌کنید و در پایان کنار آن یک نقطه می‌گذارید.
  • پیش‌بینی می‌کنید که رسیدن به پاسخ تست ممکن اما وقت‌گیر است؛ درواقع تست بیش از دو دقیقه از شما وقت می‌گیرد. در این حالت دور شماره‌ی تست دایره‌ای می‌کشید و آن را موقتاً رها می‌کنید.
  • متوجه می‌شوید که توان پاسخ‌دادن به تست را ندارید. کنار تست یک ضربدر می‌زنید و آن را رها می‌کنید.

این تکنیک مهم‌ترین تکنیک شما در جلسه‌ی آزمون است. انجام‌دادن این مراحل به شما کمک می‌کند در همان ابتدا تست‌هایی را که می‌توانید پاسخ دهید. به‌این ترتیب، نه‌تنها اعتمادبه‌نفس‌تان بالا می‌رود، بنیان نحوه پیمایش دفترچه آزمون هم شکل می‌گیرد. علاوه‌براین می‌فهمید که چه تست‌هایی را نخواهید زد؛ این کار وقت بیشتری به شما می‌دهد که با فراغ‌بال بیشتری به‌سراغ تست‌های زمان‌بر بروید.

شروع‌کردن دفترچه با درس استراتژیک

شما باید پاسخ‌دهی به سؤالات دفترچه آزمون را با درس استراتژیک خودتان شروع کنید. پرسش مهم این است که چطور درس استراتژیک را تشخیص دهیم؟ اگر شما از درسی شروع کنید که در آن ضعیف هستید، اعتماد‌به‌نفس و تمرکزتان از بین می‌رود و مضطرب می‌شوید. درس استراتژیک شما آن درسی است که بر آن تسلط نسبی دارید، ضریب خوبی دارد و زمان شما زیاد نمی‌گیرد. در این میان منظور از تسلط نسبی این است که در مقایسه با دیگر درس‌ها بر آن تسلط بیشتری دارید.

وقتی از درس استراتژیک شروع می‌کنید، اگر سؤال‌ها آسان یا متوسط باشد، طبق برنامه جلو می‌روید و اعتمادبه‌نفس خوبی هم در شما شکل می‌گیرد. اگر هم سؤال‌ها دشوار باشد، مطمئن می‌شوید که دیگران هم در این درس مشکل دارند؛ چون شما بر درس استراتژیک‌تان تسلط دارید و اگر برای شما سخت باشد، برای همه سخت است.

برنامه‌ریزی زمانی برای هر درس

باید برای هر درس برنامه‌ریزی زمانی انجام دهید. مهم‌تر از برنامه‌ریزی هم این است که باید به برنامه‌ی زمانی سخت پایبند باشید.

یادتان باشد که شما قرار نیست لزوماً همه‌ی تست‌های هر درس را بزنید! همیشه تست‌هایی هست که شما نباید برای آن‌ها وقت بگذارید. تکنیک نقطه، دایره و ضربدر اینجا به کار شما می‌آید. شما باید زمان تقریبی برای هر درس را با احتساب تست‌هایی که نمی‌زنید، در نظر بگیرید.

برای اینکه به زمان‌بندی‌تان مقید باشید، می‌توانید قبل از شروع آزمون زمان‌بندی‌تان را با مداد روی دسته‌ی صندلی بنویسید.

نحوه پیمایش دفترچه، رفت‌وبرگشت میان درس‌ها

تا اینجا شما زمان‌بندی‌تان را آماده کرده‌اید، درس استراتژیک‌تان را انتخاب کرده‌اید و بر تکنیک‌های آزمون هم تسلط دارید. حال باید بدانید چطور باید پیمایش دفترچه آزمون را انجام دهید. نحوه پیمایش دفترچه آزمون بر خردکردن سؤال‌ها مبتنی است. نکته‌ی مهم این است که شما با این کار اضطراب خودتان را هم کم می‌کنید.

مرحله‌ی اول پیمایش دفترچه آزمون

باید در میان درس‌های آزمون رفت‌وبرگشت انجام دهید. رفت‌وبرگشت در دفترچه آزمون بسیار مهم است. از درس استراتژیک‌تان شروع می‌کنید و با همان تکنیک نقطه، دایره و ضربدر پیش می‌روید. به‌محض اینکه زمان درنظرگرفته برای درس اول تمام شد، فوراً به‌سراغ درس بعدی می‌رود و همین ترتیب زمانی را تا درس آخر طی می‌کنید. در مرحله‌ی اول اگر حتی ۱۰ تست را پاسخ داده باشید، خوب است. رسیدن به ۲۰ تست در مرحله‌ی اول می‌تواند فوق‌العاده باشد.

مرحله‌ی دوم پیمایش دفترچه آزمون

تا اینجا شما یک بار همه‌ی تست‌ها را دیده‌اید، تست‌هایی را که پاسخ به آن‌ها تا دو دقیقه زمان می‌برده است پاسخ داده‌اید، تست‌های زمان‌بر و تست‌هایی را هم که نمی‌توانید پاسخ دهید، مشخص کرده‌اید. این مرحله‌ی اول است.

باید به‌سراغ درس اول بروید و تست‌هایی را حل کنید که دورشان دایره کشیده‌اید؛ یعنی تست‌هایی که رسیدن به پاسخ‌شان زمان‌بر است.

در این وضعیت اگر در هر درس وقت بیشتری آوردید، در همان درس باقی می‌مانید؛ در این حالت به‌سراغ تست‌هایی می‌روید که کنارشان ضربدر زده‌اید. بعد از اتمام زمان اختصاصی برای هر درس در مرحله‌ی دوم، به‌سراغ درس بعدی می‌روید.

نکته‌ی مهم رعایت زمان‌بندی است. اگر در مرحله‌ی دوم همه‌ی تست‌های دایره‌دار را پاسخ دادید و برای آن درس هنوز وقت اضافه داشتید، به‌سراغ درس بعد نروید؛ هنگامی به‌سراغ درس بعدی بروید که مطمئن شوید هیچ تستی را نمی‌توانید پاسخ دهید.

رهاکردن تست‌هایی که بلد نیستید

وقفه‌ی نگاه اول به تست و ضربدرزدن روی آن و نگاه به تست در مرحله‌ی دوم به شما کمک می‌کند راهکارها را با ذهن بازتر و با اضطراب کمتر جست‌وجو کنید. شما تعداد مناسبی از تست‌ها را با اطمینان پاسخ داده‌اید و حالا می‌توانید با خیال‌راحت و ذهن آرام روی تست‌های بسیار دشوار فکر کنید.

نکته‌ی مهم این است که حواس‌تان به نمره‌ی منفی هم باشد. اگر پاسخ تستی را نمی‌دانید، بازهم آن را کنار بگذارید.

پاسخ‌ها را کی به پاسخ‌نامه وارد کنیم؟

شاید این سؤال به‌نظرتان بسیار پیش‌پاافتاده برسد و پاسخ آن بدیهی باشد. کار ساده‌ای مانند واردکردن پاسخ‌ها می‌تواند بر رتبه‌ی شما تأثیرگذار باشد؛ کافی است یکی از تست‌ها را جابه‌جا وارد کنید. این اشتباهی است که بسیاری از داوطلبان انجام داده‌اند. جدای از این اشتباه ساده، شما باید به این کار به‌چشم کاری استراتژیک نگاه کنید.

به‌طور معمول چه زمانی پاسخ‌ها را به پرسش‌نامه وارد می‌کنید؟ بسیاری از افراد پس از پاسخ به همه‌ی تست‌ها پاسخ‌نامه را پر می‌کنند. این کار احتمال اشتباه را بیشتر می‌کند. بسیاری از افراد هم هستند که پس از پاسخ به هر تست، آن را به پاسخ‌نامه وارد می‌کنند. این کار تمرکز شما را از بین می‌برد.

بهترین و استراتژیک‌ترین روش این است که پس از پاسخ به نهایتاً پنج تست، پاسخ‌نامه را پر کنید. حال، فرض کنید که شما از دو تست را پاسخ می‌دهید، ولی دو یا سه تست بعد را پاسخ‌نداده باقی می‌گذارید. شما در این حالت نیاز دارید وقفه‌ای ایجاد کنید که ذهن‌تان نظم بگیرد. اینجا بهترین زمان برای واردکردن پاسخ‌ها به پاسخ‌نامه است.

آزمون آزمایشی، بهترین فرصت برای تمرین نحوه پیمایش دفترچه آزمون

نحوه پیمایش دفترچه آزمون یکی از مهارت‌هایی است که باید قبل از جلسه‌ی آزمون اصلی آن را به دست آورید. آزمون‌های آزمایشی بهترین فرصت برای رسیدن به این مهارت است. آزمون‌های آزمایشی، نه‌تنها عامل مهمی برای کسب اعتمادبه‌نفس است، به شما کمک می‌کند که روش‌ها و تکنیک‌های مختلف را تمرین کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی